Så blir framtidens kollektivtrafik i Lerum och Floda: Sex tåg i timmen

Politiker rasar över förslagen att lägga ner snabbenbussarna och Aspedalens station – men Västtrafik betonar att det är förutsättningar för en framtida tågsatsning. Nu kan LT berätta om deras ambitiösa plan, där Lerum och Floda har en central roll.

ANNONS
|

Om tre år ska det gå sex tåg per timma från tågstationerna i Lerum och Floda, det avslöjar Västtrafik för LT. Satsningen innebär en tredubbling av tågtrafiken från de båda hållplatserna, där det i dag går två turer per timme i normala fall.

– De får betydligt fler tåg att välja på, som dessutom har lägre restid. Så det kommer att bli betydligt mer attraktivt att resa från Lerums station, men även från Floda, säger Pontus Gunnäs, affärschef för Västtrafiks tågtrafik.

Men det är inte allt. En del av tågen kommer att vara regionala tåg – vilket innebär att resenärer från Lerum och Floda kommer att kunna åka hela vägen till Skövde eller Varberg, utan byten.

ANNONS

Blir en del av Västlänken

När sedan Västlänken blir klar kommer därtill den normala Alingsåspendeln inte längre ha Göteborgs central som slutstation. Tåget kommer att kopplas på ett av spåren som går via Haga, Korsvägen och slutstationen blir därmed Mölndal.

– De här tågen kommer ju vara en av våra tyngsta linjer, det är jag övertygad om. I kombination med Västlänken får man knytpunkter i Haga, Korsvägen, Mölndal och vidare mot Kungabacka, så det blir intressanta direktresor, säger Pontus Gunnäs.

Men Västtrafiks nya tågsatsning är inte bara en solskenshistoria för alla. Pontus Gunnäs förklarar att nedmonteringen av Aspedalen tågstation (eller något av de andra två alternativen) är nödvändig för att kunna åstadkomma den ambitiösa tågsatsningen.

”När allting är klart tycker jag att det är jättebra.”

Också den föreslagna nedläggningen av Göteborgsbussarna beskrivs som en direkt konsekvens av projektet.

När allting är klart kommer det se ut så här. Stationerna på Västlänken kommer att läggas på Alingsåspendeln först när Västlänken är klar, övrigt ska vara färdigställt om tre år.
När allting är klart kommer det se ut så här. Stationerna på Västlänken kommer att läggas på Alingsåspendeln först när Västlänken är klar, övrigt ska vara färdigställt om tre år. Bild: Lerums tidning

– När vi har en kraftfull satsning på tåget till 2026 ser vi att vi kanske inte samtidigt vill ha bussar som kör direkt in till Göteborg, sade Eva Lindh, verksamhetschef för trafik och samhällsutveckling vid Västtrafik, till LT tidigare i veckan.

De båda ovanstående förslagen har mött ilska bland lokalpolitiker och kommuninvånare, något som märkts inte minst på sociala medier. Många uttrycker där att snabbenbussarna är oumbärliga, särskilt för jobbpendlare i kommunens utkanter.

Det har också startats två protestlistor, där den ena av dem har 800 underskrifter inför helgen.

Bussen är en trygghet

Men alla är inte lika odelat negativa om Västtrafiks tågsatsning. På Lerums tågstation träffar LT pendlaren Hans Jonsson, som åker kollektivt till sitt jobb i Göteborg varje dag.

– Jag tar Lerumsnabben ibland också. Är man lite sen tar jag alltid bussen. Jag börjar jobbet olika tider, så det beror på vad som passar bäst, säger han.

Hans Jonsson är inledningsvis kritisk mot Västtrafiks senaste förslag att lägga ner snabbenbussarna, men vänder lite när han får höra om tågplanerna.

– När allting är klart tycker jag att det är jättebra för då skulle de ju kunna lägga ner Lerumsnabben. Då tycker jag nog att det är bra. Fast det är ju väldigt synd med stationen i Aspedalen, det kommer ju drabba väldigt många där, säger Hans Jonsson och fortsätter:

– Det har varit en trygghet att ha Lerumsnabben faktiskt, för tågen är ganska ofta inställda, framförallt vintertid. Då har jag enkelt kunnat ta Lerumsnabben i stället.

Fortsatt kritisk politiker

Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun, är fortsatt kritisk till nedläggningen av Aspedalens station och Göteborgsbussarna. Och han är inte lika odelat positiv till tågsatsningen.

– Attraktiviteten i att välja kollektivtrafiken tror jag inte bara handlar om turtätheten utan också hur enkelt det är att ta sig från punkt A till punkt B. Till exempel hur lång tid det tar att ta sig från Sjövik i vår kommun till Hjalmar Brantingsplatsen. Men det är klart att hade man kunnat öka turtätheten och samtidigt ha kvar Aspedalen station och snabbenbussarna hade det varit jättebra.

Han fortsätter:

– Men problemet nu är att man lägger ner en station och direktbussarna. Så jag tror att det är en felbedömning, jag tror att det viktigaste är hur man ska ta sig från punkt A till punkt B – inte hur många tåg det går i timmen. Sedan finns det också ett fundamentalt problem här när man har ett kollektivtrafiken och inte lyssnar in kommuninvånarna.

LÄS MER:Hundratals invånare i Lerum protesterar när Västtrafik vill lägga ner bussar

LÄS MER:Därför vill Västtrafik lägga ner direktbussarna från Lerum till Göteborg

LÄS MER:Chocken: Direktbussarna från Lerum till Göteborg kan läggas ner

LÄS MER:Aspedalens tågstation i Lerum kan läggas ner – politiker tar strid

ANNONS